Competenties: |
- Presenteren |
|
- Sociale Vaardigheden |
|
- Theater/ Drama |
Algemene informatie:
Gericht
op ontwikkelen van vaardigheden, kennis, inzichten, kwaliteiten en
werkwijzen die je nodig hebt om optimaal te functioneren in het vak of beroep waar je
je in
Aanpak
“Regisseren” van vaardigheden, talenten en manieren van aanpak.
Aandacht op adequaat inzetten van persoonlijke eigenschappen om taken goed uit te kunnen voeren.
Module onderwijs
Bijvoorbeeld:
Doelgroepen: MBO en HO studenten of afgestudeerden die in hun vakgebied de competenties verder
willen ontwikkelen.
-Presenteren voor
groepen |
Een serie van
oefen-bijeenkomsten waarbij de deelnemer de vaardigheden aanleert en verder ontwikkelt ten
behoeve van een juiste presentatie.
Leert Individuele kwaliteiten
in het spreken voor groepen verder uitbouwen en perfectioneren.
Geschikt voor alle doelgroepen als voorbereiding op alle mogelijke vormen van zichzelf presenteren of
het presenteren van een inhoud.
De module bestaat uit de volgende
onderdelen:
*Spreken en Kijken, bekeken
en gehoord worden
Aandacht voor houding en
stemgebruik en alle andere aspecten die een efffectieve
persoonlijke presentatie
sterker en daardoor overtuigender maken.
De stem
Elementaire oefeningen voor een steviger stemgebruik, ademhalingstechnieken
en aspecten in houding die de stem doen verbeteren.
Uitspraak verbetering door spraaktraining. Als theaterdocent heb ik ruime ervaring in het werken met de stem en inzicht in het gebruik van
het lichaam voor het inzetten van een krachtiger stemgebruik
De ogen en de houding
Oogcontact en Houding : oefenen met effecten van houding voor verschillende
groepen.
Wat bevordert de presentatie wat belemert die; om uiteindelijk bewust en ontspannen de eigen houding positief te gebruiken voor een
effectieve presentatie.
*Wat je zegt!
Inhoud van de
presentatie: aandacht voor zinsbouw, taalgebruik, formulering en opbouw van
betoog.
Gebruik van pauzes en
humor, tekstgebruik passend bij doelgroep
*Gebruik van Ondersteunend
materiaal
Welke technische middelen
kun je inzetten om je presentatie te ondersteunen.
-Sociale Vaardigheden |
Actieve training in vaardigheden die deelnemers bewust maakt wat van invloed is op de communicatie tussen hen en anderen.
O.a. leren
in de eigen “peer”groep.
De module bestaat uit de volgende
onderwerpen:
Communicatie
Korte theoretische beschouwing
over kernbegrippen die in de menselijke communicatie belangrijk zijn.
Training en Oefening
Vaardigheden leren door te
oefenen. Oefenen in het omgaan met elkaar en
ervaren dat conflicten ook anders opgelost kunnen worden
dan door vechten of ruzie
maken.
Ontdekken dat wat je hoort iets
anders kan zijn dan wat je ziet.
Actief werken naar
Bewustwording
Door middel van korte werkopdrachten worden deelnemers actief betrokken om positieve en stimulerende oplossingen te vinden voor situaties
die dreigen te
escaleren.
te handelen en te zien wat voor
positieve mogelijkheden er bestaan in de omgang met elkaar
-Theater/ Drama |
Dramatische vorming in het onderwijs.
Jezelf laten zien.
Voor pubers die hun
identiteit voor een groot gedeelte ontwikkelen en ontlenen aan de “peer” groep is
het vaak een hele toer om voor
klasgenoten individueel spel te tonen. Door groepgewijs te
werken aan presentaties en voordracht wordt het gevoel van eigenwaarde en bewustzijn
versterkt
Fantasie.
De vrijheid geven en
nemen om dat wat jij denkt en voelt te
realiseren.
Samen maken.
Op een plezierige manier
de aspecten van samenwerken ervaren door:
Leiding kunnen nemen en
geven.
Staan voor een idee. (Assertief
zijn)
Verantwoordelijkheid
nemen.
Ontspanning…..
….en plezier in de omgang
met de anderen in de groep om bovenstaande doelen te realiseren.
Sociale vaardigheden.
Gerichte projecten in de
vorm van forumtheater, rondom thema’s als